A
Z
C

“Vedi Napoli et poi muori”

ABC REIS NAAR NAPELS

Na trips naar Barcelona, Newcastle, Berlijn, Praag en Madrid was het bestuur van de AZC Business Club (ABC) er weer in geslaagd om een unieke locatie te vinden voor het 2 jaarlijkse buitenlandse uitje van de ABC! Als bestemming is de 3e stad van Italië uit de hoge hoed gekomen, Napels. Een stad in het zuiden van Italië, bekend om de verhalen rondom de maffia, de camorra, niet ophalen van vuilnis en natuurlijk Maradonna, die furore maakte bij Napoli. Maar ook om de bekende uitspraak: “Vedi Napoli et poi muori”, wat er op neer komt dat Napels het mooiste is wat je in je leven kan zien en dan eigenlijk je leven voltooid is.

Tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie op 1 januari 2019 werd ik uitgeroepen tot AZC-er van het jaar en mag samen met de ABC mee op deze geweldige trip, fantastisch natuurlijk. Nou ben ik bekend met veel leden binnen de ABC en kom me door de verhalen van de voorgaande trips een goede voorstelling maken van wat ik er van kon verwachten. Op vrijdag 5 april stond ik dan om 8.30 uur met me koffertje en goede zin bij Cinemajestic samen met 35 ABC leden en introducés. Na een kop koffie vertrokken we om 9.15 uur met de bus van Berkhout richting het vliegveld van Eindhoven.

In de bus pakte reisleider Anno de microfoon en nam met ons het programma door voor de komende 4 dagen. Een uitgebreid en gevarieerd programma met voor een ieder wat wils, maar ook voldoende vrije tijd. Na het uitdelen van de vliegtickets, had bestuurslid Robert een lekker shotje Limocello (en daar zouden er nog wel meer van volgen het weekend) in petto. Ondanks het vroege tijdstip maakte iedereen daar gebruik van.
Ruim op tijd kwamen we aan op het vliegveld van Eindhoven waar we gelijk gingen inchecken en ons door de douane begaven. Het was niet erg druk dus hadden we nog tijd om het nieuwe Bavaria restaurant te bezoeken. Aan de mooie stamtafel werden wat consumpties genuttigd en moesten we uiteindelijk nog even stevig doorstappen om op tijd bij onze vlucht te zijn.

We vlogen op de heenweg met Ryanair. Het was een nieuw toestel en de beenruimte, was voor zo’n korte vlucht, meer dan uitstekend te noemen.
Na een prima vlucht van ruim 2 uur kwamen we exact op tijd aan op het vliegveld van Napels. Nadat iedereen vlot hun koffertje van de bagageband had gehaald konden we door de douane. In de aankomsthal konden we moeilijk om de taxibusjes heen die ons naar accommodatie zouden brengen en konden we gelijk op pad, perfect geregeld dus. In de rit van ongeveer 30 min konden we gelijk kennis maken met de Italiaanse rijstijl en het onderhoud van het wegdek. Onze accommodatie stond in een plaatsje onder de rook van Napels, Pozzuoli en aan de voet van de Vesuvius (en dat was op sommige plekken goed te ruiken door de indringende zwavelgeur). Nadat iedereen de sleutels van het appartement gekregen gehad was er de mogelijkheid je even op te frissen (dat was voor sommige die alleen koud water hadden prima te doen….).

Om 17.00 uur stond er een Italiaanse welkomstborrel op ons te wachten met diverse dranken welke in de regio veel worden gedronken dit in combinatie met diverse kleine hapjes. Vele hadden ook wel zin in een biertje en een wijntje dus de eigenaar van het complex organiseerde in allerijl diverse dranken variërend in de diverse alcoholpercentages.
Dick Smeenk, voorzitter sponsorcommissie AZC, nam daarna het woord en heette iedereen van harte welkom. Benadrukte nogmaals hoe belangrijk sponsoren zijn voor AZC en bedankte alle leden voor hun bijdrage. Hij had ook nog heugelijk nieuws, de ABC is uitgebreid met 5 nieuwe leden. Een tweetal had in eerder stadium al hun contract ondertekend nl.:

B6 Administratie van Henk Oolbekkink

Kooijman Automotive van Robin Kooijman

De overige 3 nieuwe leden tekenden hun contract ter plaatse en maakten gebruik van de mogelijkheid om hun bedrijf kort te presenteren aan de aanwezigen.

John & Nina mode van Alexander Bruijnes

A minute of frame van Alex Veen
Chamaven van oa Jan Itjang

Zo kwam er een einde aan de welkomstborrel en trok iedereen richting centrum van Pozzuoli om het terras op te zoeken. Door de smalle straatjes, vele trappen en het voortdurende hoogteverschil was het gepuf en gesteun niet uit de lucht. Omdat het onmogelijk is om met zo’n grote groep op één terras neer te ploffen gingen de groepen uiteen en werden de diverse terrassen bevolkt door de Nederlandse invasie uit Zutphen. Mijn groep had eigenlijk nog wel een beetje honger maar was nog niet helemaal ingeburgerd met de Italiaanse tijd van eten. De kok kwam pas om 20.00 uur dus zat er niks anders op dan te genieten van het fantastische uitzicht op zee. Bijzonder om te zien was dat de diverse gerechten uit allerlei verschillende keukens werden geserveerd, maar alles was uitstekend te eten en als dan ook de prijs erg meevalt zijn wij als Hollanders natuurlijk uitermate tevreden.
Na afloop van het eten brachten we een bezoek aan de Ierse pub welke vlak bij onze accommodatie was gevestigd. Leuk was dat we daar met de complete groep bij elkaar waren.
We werden daar blij verrast met een optreden van 3 Italiaanse gitaristen, wat een sound en stemmen. Vanaf hun eerste klanken was het één groot feest. Ze gingen 4 uur! lang achter mekaar door zonder ook maar een minuut pauze te nemen. Ook werd met de gehele groep nog Oerend Hard ingezet en verzorgde Jan Itjang nog een gastoptreden. Als klap op de vuurpijl wou de vriendin van één van de gitaristen ook nog even een nummertje meezingen. Iedereen zat met de oren te klapperen, wat een stem.

Dit alles was ook Remy van Café Camelot niet ontgaan en die was er dan ook als de kippen bij om ze naar Zutphen te halen. Naast de bekende pianobar en dansnacht werd ter plekke gitaarbar in het leven geroepen.
Zaterdag 22 juni 2019, 21.00 uur Gitaarbar @ Camelot
Cafe Camelot, Zutphen
Komt dat zien en horen! Je zal niet teleurgesteld worden.

Vele bleven hier dan ook tot in de late uurtjes en zo kwam er een einde aan de eerste dag.

De volgende morgen waren de meeste alweer vroeg in de benen en zaten om 8.00 uur aan het ontbijt. Om 9.00 uur zou er namelijk per metro richting Napels worden gereisd. Goed om te zien was dat iedereen stipt op tijd bij de verzamelplek aanwezig was.

Het metrostation lag op een klein stukje lopen vanaf ons complex. Het station en treinstel was voor als je vaak gebruik maakt van het openbaar vervoer in Nederland een flinke stap terug in de tijd. Met veel gepiep en gekraak bereikten we het metrostation in Napels en hadden we nog een fikse wandeltocht richting de plek waar we met fietsen, onder leiding van een gids, de stad zouden verkennen.

Aangekomen bij het vertrekpunt werd de groep in 3en gesplitst en vlogen de meeste heel rap naar de groep met de Nederlandse gids die naast dat het natuurlijk makkelijk is een rondleiding in je eigen taal te krijgen ook andere kwaliteiten had en was ook niet te beroerd deze te tonen, getuige haar strakke, doorzichtige sportbroekje. De rest moest het doen met mannelijke gidsen, die als kwaliteit hadden om uitstekend en inspirerend te vertellen over de stad Napels. Ook niet onbelangrijk.

Tijdens de 4-uur durende fietstocht fietsten we kris kras door het centrum van Napels en bezochten de diverse highlights van Napels. Onze gidsen wisten met mooie verhalen over de historie ons allen te boeien. Fietsen door Napels is af en toe een hele uitdaging, naast de vele klimmetjes en afdalingen, door de drukke winkelstraten. Wel die ideale manier om de stad te leren kennen.

Om 14.30 uur waren alle groepen weer terug op de vertrek locatie. Vanaf dat moment had iedereen de dag vrij en daardoor werden al gauw de terrassen aan zee opgezocht. In de avond koelde het flink af dus werden de terrassen in het centrum opgezocht en daar was het tot laat in de avond prima toeven. De meeste waren rond 0.00 uur weer terug in Pozzouli en namen nog een afzakkertje bij de Ierse pub.

De zondag beloofde ook weer een drukke dag te worden met een ochtend- en avondprogramma. Om 10.00 uur stond iedereen weer gereed om met taxibusjes naar Pompeï af te reizen. De chauffeurs hadden bedacht dat we prima met 9 man in een 7 persoonsbusje konden dus het was even proppen en niet helemaal ideaal aangezien het zeker 45 min rijden was. Pompeï is één van de grootste toeristische trekpleisters van Italië met miljoenen bezoekers per jaar. De lange rijen voor de kassa bevestigden dat. Gelukkig hadden wij een rondleiding door een gids geboekt en konden wij zo doorlopen. Onder leiding van onze gids maakte we een rondgang van twee uur door Pompeï. Zonder gids is het eigenlijk ook niet te doen, het is allemaal zo groot en je zou er dagen kunnen rondlopen. In de twee uur werden we rondgeleid langs alle hoogtepunten. Indrukwekkend om te zien wat er na de uitbarsting van de Vesuvius in het jaar 79 allemaal weer is opgegraven en in welke staat het nog verkeerd. Nog steeds zijn vele delen nog niet opgegraven en doen archeologen bijna wekelijks weer nieuwe ontdekkingen.
Om 13.00 uur stonden de busjes weer gereed om ons naar accommodatie te brengen en hadden we vrije tijd tot 18.00 uur. Iedereen dook weer de terrassen op voor een hapje en drankje en volgde op gespannen voet de verrichtingen van AZC. Helaas verloor AZC met 1-0 en het gelijkspel van PSV later die dag tegen Vitesse, stemden de AZC-er van het jaar en met de hem de PSV supporters van de groep Henk, Jan en Kevin niet echt vrolijk. De Ajax supporters waren ook niet te beroerd hun hier aan te helpen herinneren.

Om 18.15 uur stonden de busjes weer gereed om ons naar het stadion van Napoli te brengen waar wij de wedstrijd Napoli – Genoa gingen bekijken. We waren mooi op tijd bij het station zodat we op het stadionplein nog gezellig een drankje konden doen. Bijzonder om te zien dat gewoon alles in glazen flessen werd verkocht en dat niemand zich zorgen leek te maken over de veiligheid. Het plein lag namelijk bezaait met kapot glas.
Om 20.30 uur zat iedereen in station San Paolo gebouwd in 1948 en is 30 jaar geleden voor het laatst gerenoveerd, dat was te zien. Wat een oude troep, dit in combinatie met een kwart gevuld stadion, maakte het niet tot de sfeer die we gewend zijn in de Eredivisie. De wedstrijd was ook eigenlijk het kijken niet waard. Na een snelle rode kaart voor Genoa en de snelle goal van onze Belgische vriend Dries Mertens hadden we nog wel de hoop dat het een leuke wedstrijd zou worden maar na de 1-1 van Genoa op slag van rust was de tweede helft een lange zit. Ze zou toch verwachten dat door de nummer 2 van de serie A beter voetbal op de mat gelegd wordt, maar denk dat iedereen blij is dat ze zondag lekker weer naar AZC 1 kunnen kijken.
Direct na de wedstrijd stonden de busjes weer klaar om ons richting de accommodatie te brengen. Sommige gingen nog een hapje eten en ook de Ierse pub werd weer bevolkt door de groep uit Zutphen. Onder de klanken van DJ Berkhout bleef het nog lang gezellig.

Maandag kon iedereen lekker uitslapen. We zouden namelijk om 12.00 uur opgehaald worden om weer richting vliegveld te vertrekken. De meeste genoten tot die tijd van het heerlijke zonnetje op het terras en een groep maakte nog een wandeling richting de haven van Pozzouli.

Strak op tijd vertrokken de taxibusjes richting het vliegveld van Napels waar we dan ook ruim op tijd arriveerde. Het inchecken duurde even, maar iedereen had nog ruim de tijd om wat te eten of te drinken. Om 15.25 uur vertrok ons vlucht met Transavia richting Amsterdam Schiphol. De beenruimte was in vergelijking met de heenvlucht beperkt. Gelukkig waren er enkele vrije plekken en konden de meeste toch nog aardig ruim zitten.
Het was een stuk rustiger in het vliegtuig dan enkele dagen terug. De meeste gebruikte de vlucht om even wat uurtjes bij te slapen. Netjes op tijd landen we op Schiphol en konden we de bagage van de band halen. De Hema werd nog even van hun voorraad rookworsten afgeholpen en toen kon de reis richting Zutphen aanvangen, opnieuw met de bus van Berkhout, welke al netjes klaar stond.
In de bus nam Rolf Coenders namens de groep het woord en bedankte het ABC bestuur voor opnieuw een geweldige trip. Hij had voor elk bestuurslid een lekker flesje Limocello, als bedankje namens de gehele groep. Ron Gerrits, Eric van der Kuip, Robert Bossenbroek en Anno Waterlander hartelijk dank!

Vanuit de sponsorcommissie had Dick Smeenk ook nog een leuk nieuwtje. Hij kon melden dat er drie nieuwe bordsponsoren voor AZC vastgelegd waren de afgelopen dagen.

Bierbrouwerij de Chamaven

Cafe Camelot, Groenmarkt 34 te Zutphen

Eetcafe Merlijn, Groenmarkt 32 te Zutphen (binnenkort geopend)

Anno bedankte als laatste iedereen voor weer een vlekkeloos verlopen reis en nodigde iedereen uit voor een terugkomavond in september bij Cinemajestic. Rond 20.30 uur arriveerde de bus, de meeste gingen huiswaarts en een paar die hards namen nog een afzakkertje aan de bar bij Cinemajestic.

Zo kwam er voor mij een einde aan een geweldige trip en fantastische ervaring. ABC bestuur en leden hartelijk dank voor deze unieke prijs die ik aangeboden kreeg. Ben er trots op dat ik mij het gehele jaar AZC-er van het jaar mag noemen.