AZC 1 geeft ruime voorsprong uit handen

Een riante voorsprong bij rust en toch niet winnen. Het overkwam AZC afgelopen zondag tegen Heeten (3-3). Na een overtuigende eerste helft – waarin de ploeg van trainer Tom Polman met 3-0 aan de leiding kwam – volgde een zwak tweede bedrijf, waardoor de gasten alsnog langszij konden komen.

Bij AZC ontbraken Özgür Aksan, Mika Dekker (allebei ziek), Saul Campbell en Niek Ruumpol (allebei geblesseerd). De thuisploeg vloog uit de startblokken. De Zutphenaren bestookten het doel van de Sallanders veelvuldig en al snel stond er een comfortabele 3-0 op het scorebord. Ronahi Aksan opende de score met een droge schuiver na een mooie pass van aanvoerder Lars van Roon: 1-0. Niet veel later verdubbelde Felix Mulder de marge door de bal beheerst met zijn zwakke linkervoet langs de Heeten-goalie te schuiven (2-0). Ronahi maakte vervolgens zijn tweede van de ochtend na goed voorbereidend werk van Felix: 3-0. AZC leek hierdoor een makkelijke ochtend tegemoet te gaan, maar schijn bedriegt. Mede door de vele wisselingen – en het feit dat het misschien heel makkelijk ging – daalde het spel naar een bedenkelijk niveau. Heeten deelde al een aantal speldenprikjes uit, maar gescoord werd er niet meer voor rust.

Wedstrijd glipt uit handen

Na de thee maakte Calvin Verbeek voor het eerst zijn opwachting in de hoofdmacht. Hij zag – evenals een handjevol toeschouwers – dat AZC de wedstrijd volledig uit handen liet glippen. Daarbij werden de tegendoelpunten kinderlijk eenvoudig weggegeven. De AZC’ers probeerden het tij nog te keren, maar slaagden niet in die missie. Hierdoor moest AZC wederom genoegen nemen met een gelijkspel.

Vraagtekens

Hoe AZC er na de oefencampagne daadwerkelijk voor staat is lastig te zeggen. De eerste wedstrijd tegen DVV kwamen AZC’ers conditioneel te kort. In de wedstrijd tegen Lochem brak het gebrek aan scherpte voor het doel de ploeg lelijk op. En tijdens de wedstrijd tegen Heeten liet AZC een half uur acceptabel voetbal zien, maar zakte daarna weer ver terug. Dit alles zorgt toch voor de nodige vraagtekens in de aanloop naar de herstart van de competitie aanstaande zondag. Dan speelt AZC ‘voor het echie’ bij Turkse Kracht uit Deventer.  Deze wedstrijd op sportpark Het Rielerenk begint om 14:30 uur.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Raymond Steinvoort (Jacco Verstraten), Lars van Roon, Quentin Joseph, Mark ter Horst, Sven Calot; Jarne Dekker, Stijn Hagemans (Siem Landman), Luc Wassink (Önur Köse), Felix Mulder en Ronahi Aksan (Necati Taskoparan).