AZC 2 pakt 3 zéér belangrijke punten

Het tweede elftal van AZC sleepte een belangrijke driepunter binnen door Columbia uit Apeldoorn – een van de vele concurrenten in de spannende 1e klasse A – met 2-3 op zij te zetten.

Op een zonnig sportpark De Winkewijert waren de belangen groot, het verschil tussen AZC en Columbia was op dat moment namelijk maar 1 punt. Het kleine verschil was ook meteen te merken op het veld. Mede daardoor resulteerde dit in een rommelige wedstrijd.

Ongelukkige achterstand

De wedstrijd begon rustig. Beide formaties waren wat afwachtend en het was vooral AZC dat het balbezit had. Kansen werden er eigenlijk niet gecreëerd tot het moment dat Columbia de bal in de 11e minuut met iets te veel vaart richting de achterlijn van AZC speelde. Kans verkeken, zou je denken. Niets bleek minder waar. Eén van de Columbia-aanvallers vertrouwde op de bal en gokte op een foutje bij de AZC-defensie. De aanvaller pakte deze bal af en wist hem voor het doel te brengen, een tweede speler van AZC kon de bal niet wegkrijgen waardoor deze ongelukkig via hem in het eigen doel belandde: 1-0.

Gelijkmaker

Na deze 1-0 bleef AZC de ploeg met het meeste balbezit en kreeg hieruit meerdere kansen om de gelijkmaker te scoren. AZC drong aan maar kwamen niet meteen tot de gelijkmaker. Na meerdere diepteballen waarbij de AZC-aanvallers een aantal keer buitenspel stonden was daar uiteindelijk een prima bal van Brando Kuipers richting Necati Taskoparan. Hij speelde een man voorbij en bracht de bal goed voor op de inkomende Koen Suykerbuyk die knap voor zijn directe tegenstander kwam en voor de verdiende 1-1 zorgde in de 34e minuut.

Tegenvaller voor rust

AZC leek de draad hierdoor weer volledig opgepakt te hebben en ging met vol vertrouwen verder in de wedstrijd. De nodige gelijkmaker voor rust werd gescoord en het leek hiermee de ruststand te worden. Maar zoals vaker zagen we ook nu dat zodra je jezelf niet beloont door 1 of 2 goals extra te scoren de tegenstander dat wel doet. In de 41e minuut was dit dan ook het geval. Na dom balverlies van AZC op het middenveld volgde een goede dieptepass van een middenvelder van Columbia. Ook deze keer was een persoonlijke fout bij AZC niet te voorkomen. Een (makkelijk) weg te werken bal werd gemist, waardoor een speler van Columbia een vrije doortocht had richting de goal van Jorn Derks. Vlak voor de goal speelde de aanvaller de bal breed en Columbia tekende voor de 2-1. Kort hierna gingen we rusten.

Weinig te genieten

Met een positieve blik en vertrouwen na een hoogstwaarschijnlijk positieve motivatiespeech van gelegenheidscoach Frank Buurmeijer, viel er in de eerste 25 minuten weinig te beleven. Zowel Columbia als AZC creëerde geen echte kansen. Het was dan ook van beide kanten een sportieve wedstrijd met weinig overtredingen. De scheidsrechter van dienst zal moeilijkere wedstrijden meegemaakt hebben in zijn carrière als official. Pas vanaf de 70e minuut begon AZC wat meer aan te dringen en kwam het zodoende tot wat kansen. Ook Columbia kreeg door de weggeven ruimte een aantal spaarzame mogelijkheden.

AZC pakt de leiding

In de 81e minuut was het de goed spelende Koen Suykerbuyk die twee man passeerde en de bal panklaar legde voor Necati Taskoparan: 2-2. Daarmee waren de rollen bij de eerdere treffer omgedraaid. En toen AZC wellicht dacht aan een te koesteren punt werd direct na de aftrap zeer goed druk gezet wat de Columbia-defensie in verlegenheid bracht. Ze schoten de bal zonder idee weg en het kopduel werd gewonnen door Jesse Li. De bal kwam terecht bij Jerrel Heuvelink. De aanvoerder speelde de bals vervolgens naar Necati Taskoparan die pardoes 1 op 1 met de keeper kwam. Hij faalde niet en wist de 2-3 te noteren. In de laatste 10 minuten die volgden kreeg Columbia nog een aantal mogelijkheden en een handje vol corners. Maar door de goede defensie en sterk optreden van Jorn Derks bij de hoge ballen kwamen ze alleen maar tot mogelijkheden en geen echte kansen.

Overwinning van het collectief

Het was een overwinning van het collectief waarbij alle spelers en begeleiding een aandeel hadden in deze winstpartij. Er werden weinig kansen weggegeven en de punten werden met een heerlijk gevoel naar Zutphen vervoerd.

Robur thuis

Volgende week (20 maart) speelt ons tweede elftal om 11:00 uur thuis tegen Robur et Velocitas uit Apeldoorn. Ook dit is een concurrent want het verschil is maar 2 punten. Komt dat zien!

Opstelling: Jorn Derks, Mark Leest (Rick Leest), Jesse Li, Wesley Guldenaar (Twan Wissink), Brando Kuipers, Jerrel Heuvelink, Jacco Verstraten, Youri de Wilde, Koen Suykerbuyk, Necati Taskoparan en Calvin Verbeek (Sven Voortman)

Ps. De foto is van Sandra van Dam van Columbia.