AZC benut de kansen niet en verkeert in degradatienood

Om directe degradatie te ontlopen zijn nog wel wat punten nodig en vooraf zal zeker bij deze wedstrijd tegen het al gedegradeerde SDC’12 een beetje gerekend zijn op drie punten, maar het liep anders. Diverse malen werd paal of lat geraakt, maar slechts één keer werd het net gevonden en dat was tegen de scherp counterende ploeg uit Denekamp te weinig (1-2).

AZC kwam niet slecht uit de startblokken, want na enkele minuten speelde Mika Dekker zich net buiten het  strafschopgebied vrij en schoot op de buitenkant van de paal. Enkele minuten later al werd duidelijk dat het een moeilijke middag zou worden. Na een AZC-corner kwam SDC er heel snel uit en ontstond er zelfs een 4 tegen 1-situatie, maar speelden ze het slecht uit.

Halverwege de eerste helft kreeg AZC eerst een serie vrije trappen in de buurt van het SDC-doel via (kleine) overtredingen, waar weinig mee werd gedaan. Vervolgens kregen Ronahi Aksan (te lang gewacht) en Necati Taskoparan (binnenkant paal) in dezelfde aanval een erg goede kans, die ze helaas niet konden verzilveren.

Nadat keeper Nardo van den Broek op een diepe bal nog kon redden was het vervolgens bij een heel rustig opgezette aanval van SDC na ruim een half uur wel raak en kon een voorzet van links door de centraal helemaal vrij staande man simpel worden binnen getikt: 0-1. Ruim 5 minuten later werd het zelfs 0–2 uit weer een snelle counter na een AZC-corner en begon het er natuurlijk echt somber uit te zien.

Pech in afwerking

De kansen om daar voor de rust nog iets aan te doen waren er zeker: de voor Siem Landman in het veld gekomen Joey Steenberg raakt via de keeper de buitenkant van de paal en in blessuretijd komt Mika vrij voor het doel, maar redt de keeper. Een aansluitingstreffer vlak voor rust had het perspectief op een resultaat sterk verbeterd, maar het mocht niet zo zijn.

Tom wisselde zoals te verwachten in de rust offensief. Felix Mulder komt voor Quentin Joseph, maar het was anders dan je zou verwachten. SDC kreeg de beste kansen om de wedstrijd definitief in het slot te gooien: er werd een counter slecht uitgespeeld, Nardo wist nog een keer te redden en na AZC-balverlies gaf de scheidsrechter geen penalty na een overtreding binnen het 16 metergebied.

Verhaal van de wedstrijd

Zo bleven de Zutphenaren in de wedstrijd, maar helaas wist AZC niet direct veel af te dwingen. Tot tweemaal toe waren de blauw-witten er dichtbij met een doelpunt (uit een strak schot) dat werd afgekeurd en een kopbal van Luc Wassink op de paal (alweer). In de 85e minuut lukte het dan toch. Het was opnieuw Luc die na een corner bij de eerste paal goed inkopte: 1-2. Met dank aan de scheidsrechter – die veel tijd bijtelde – werd de druk stevig opgevoerd en leek dat ruim in blessuretijd nog tot de gelijkmaker te leiden, maar de vrije schietkans op zo’n meter of 10 van de goal werd niet benut. De bal stuiterde via de onderkant van de lat het veld weer in. Het verhaal van deze wedstrijd zou je kunnen zeggen. Met dit resultaat wordt  het ontlopen van degradatie lastig, maar is het zeker niet onmogelijk.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Lars van Roon, Quentin Joseph (Felix Mulder), Mark ter Horst (Luc Wassink), Sven Calot, Siem Landman (Joey Steenbergen),  Stijn Hagemans, Lucas Knip (Jamiro Steenbergen), Mika Dekker, Necati Taskoparan, Ronahi Aksan.