AZC besluit topweek met zorgeloze zege op Activia

AZC 1 heeft een zorgeloze 3-1 zege op Activia geboekt en zag de naaste concurrent Robur et Velocitas in de strijd om de titel binnen vier dagen opnieuw punten verspelen. Hierdoor bedraagt de voorsprong nu 7 punten met nog zeven wedstrijden te gaan.

De wedstrijd tegen Activia, door de jaren heen altijd een lastige tegenstander, werd gespeeld  onder zonnige omstandigheden met een strakke wind dwars over het veld. Quinten Joseph, normaal gesproken een vaste keuze achterin, had kunnen spelen, maar begon op de bank. Dankzij de luxe van een brede selectie kon trainer Tom Polman hem nog een extra weekje rust gunnen na zijn blessure.

Pover begin

AZC begon wat pover aan de wedstrijd. De eerste doelpoging was zelfs voor de gasten uit Twello. Maar een schot van afstand zeilde over het doel van Nardo van den Broek aan de Deventerwegzijde. Afgezien van dat schot gaf AZC in de eerste helft helemaal niks weg. Zelf kwam de ploeg langzaam maar zeker steeds beter in het spel, waardoor het krachtsverschil duidelijk werd.

Belangrijke rol Saul

Het eerste gevaar kwam na een minuut of tien, toen Felix Mulder op snelheid het strafschopgebied van de tegenstander in dribbelde. Zijn schot werd door de keeper met zijn voet gekeerd. Kort daarna was er een schot van afstand van Saul Campbell, dat een makkelijke prooi voor de keeper was. In de periode daarna had Saul een belangrijk aandeel in de twee doelpunten van AZC die kort na elkaar vielen. Eerst gaf hij de assist op Mika Dekker, die vanaf de rand van het strafschopgebied uithaalde en met zijn schot in de korte hoek de keeper kansloos liet. Acht minuten later leidde Saul ook het mooiste doelpunt van de middag in. Hij gaf de pass op Luc Wassink, die de bal achter zijn standbeen langs in een keer door speelde op Lars van Roon. Die slalomde behendig door het strafschopgebied en besloot zijn actie met een schot in de verre hoek, onbereikbaar voor de keeper.

Daarmee was de wedstrijd eigenlijk wel gespeeld. De AZC-spelers wisten elkaar steeds beter te vinden, lieten de bal goed rondgaan en creëerden nog een paar goede kansen. Gescoord werd er echter niet meer en met 2-0 zochten de ploegen de kleedkamers op.

Dot van een kans

Na rust was er binnen 2 minuten een dot van een kans voor Ronahi Aksan. Hij ontving vanaf rechts maar vrij voor het doel schoot hij naast, daarmee verzuimend de wedstrijd direct al in het slot te gooien.

Activia kreeg nu wat meer kansen. Wat heet, na geklungel in de AZC-defensie kwam de bal zo maar in de voeten van hun spits. Hij kon de bal in een leeg doel schieten, maar deed dat net niet hard genoeg, waardoor Nardo op tijd terug was om met de punt van zijn schoen redding te brengen. Later kreeg Activia ook nog een kopkans uit een corner en kort daarna mocht AZC van geluk spreken dat een enorme scrimmage niet resulteerde in een tegentreffer.

Vrije trap Lars

In de 27e minuut viel echter de definitieve beslissing. Na een overtreding op Siem Landman ontfermde Lars zich over de bal op de punt van het strafschopgebied. Hij schoot de bal in één keer in de lange hoek. De keeper zag er daarbij niet sterk uit maar volgens de AZC-supporters achter het doel kon hij er niet veel aan doen omdat bal licht van richting werd veranderd.

Na de 3-0 besloot trainer Tom Polman door te wisselen om spelers rust te gunnen. Hij benutte alle vijf wissels. Zijn ploeg speelde de wedstrijd probleemloos uit, met alleen nog een schoonheidsfoutje kort voor tijd, toen een corner van dichtbij werd ingeschoten: 3-1. De scheidsrechter liet nog wel aftrappen maar floot direct daarna af.

Uitstekende week

Daarmee kwam een einde aan een topweek voor AZC. Binnen zeven dagen werd tegen de drie onderste ploegen van de ranglijst gespeeld en daarbij werd de volle buit van 9 punten gepakt. Naaste concurrent Robur et Velocitas verloor bij Overwetering, waardoor AZC nu ruim aan kop gaat. We gaan dus spannende weken tegemoet, te beginnen direct al aanstaande zondag. Dan gaat AZC 1 op bezoek bij Warnsveldse Boys. We rekenen op massale steun van onze supporters!

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Lars van Roon (Raymond Steinvoort), Mark ter Horst (Jarne Dekker), Saul Campbell, Sven Calot, Felix Mulder, Jacco Verstraten (Onur Köse), Luc Wassink (Necati Taskoparan), Siem Landman, Ronahi Aksan (Stijn Hagemans), Mika Dekker.