AZC boekt tweede overwinning tegen WWNA

In de eerste thuiswedstrijd van dit seizoen heeft AZC een goede en uiteindelijk verdiende 2-0 overwinning behaald tegen WWNA uit Apeldoorn. Een moeilijke wedstrijd tegen een goed voetballende tegenstander. De eerste kans in de wedstrijd is weliswaar voor de gasten uit Apeldoorn, maar gedurende het verdere verloop van de wedstrijd is het toch AZC dat het spel dicteert en controleert en ook de meeste kansen krijgt.

Voorafgaand aan de wedstrijd wordt Mark ter Horst gehuldigd voor zijn 100e wedstrijd in AZC1.
Na het eerste fluitsignaal ligt het tempo hoog en wordt er van beide kanten geprobeerd verzorgd voetbal te spelen. WWNA krijgt na vijf minuten de eerste kans. Na een goede steekpass vanaf het middenveld volgt een goed schot op doel maar Maarten weet het schot te keren. In de rebound gaat de bal gelukkig langs de voor AZC goede kant van de paal. De volgende kans is vijf minuten later voor AZC. Felix komt op links goed door na slecht uitverdedigen van een speler van WWNA. Hij weet de keeper te omspelen maar zijn inzet mist daarna kracht en snelheid waardoor de bal voor de doellijn kan worden weggewerkt.
Na een kwartier voetballen komt AZC op voorsprong. Een goede combinatie op rechts tussen Niek en Raymond waarna laatstgenoemde in het zestienmetergebied ten val wordt gebracht. De supporters van AZC hopen op een strafschop maar de verdediger van WWNA speelt duidelijk de bal. De hoekschop die volgt bereikt het hoofd van Lars die de bal lichtjes schampt waarna deze via het hoofd van een verdediger van WWNA in het doel verdwijnt, 1-0. AZC blijft ook na deze goal het meeste balbezit houden maar de gasten uit Apeldoorn blijven snel en gevaarlijk in de omschakeling. In de 23e minuut komt Mark in het veld voor de geblesseerde Sven. Na een half uur voetballen krijgt AZC de volgende kans. Na een één-tweetje tussen wederom Niek en Raymond op rechts volgt een afgemeten voorzet op de vrijstaande Luuk. Deze weet de bal vanaf 11 meter echter niet in het doel te werken.
In de 40e minuut is het vervolgens Mika die mag aanleggen vanaf zestienmeter nadat een hoekschop vanaf links over iedereen heen zeilt en Stijn de bal vanaf de rechterkant goed teruglegt. Ook dit schot verdwijnt helaas niet tussen de palen.
De periode vaak voor de rust is weer voor WWNA. Eerst verdwijnt een schot vanaf rand zestienmeter net naast het doel en daarna volgen nog enkele gevaarlijke voorzetten die voor onrust zorgen in de verdediging van AZC. Maarten weet zijn doel echter schoon te houden zodat AZC met een 1-0 overwinning de rust in gaat.
In de tweede helft komt Michael in het veld voor Raymond en vinden er enkele omzettingen plaats in het team. Mark en Quinten vormen het hart van de verdediging en Felix op links en Lars op rechts zijn dan de beide backs. Michael komt links voorin te spelen op de plek van Felix. Qua voetbal is de tweede helft van beide kanten een stuk minder dan de eerste helft. Het spel oogt rommelig en zonder dat de wedstrijd hard of gemeen wordt zijn er meer overtredingen.
De eerste kans in de tweede helft is na vijf minuten voetballen voor AZC wanneer Lars de diepte in wordt gestuurd. Zijn schot wordt door de keeper van WWNA gekeerd en in de rebound schiet Niek vervolgens naast. Na tien minuten krijgt AZC twee mogelijkheden vlak achter elkaar. Eerst is het Michael die een voorzet gemist ziet worden en vervolgens kopt Niek een goede voorzet van Luuk net over. Een kwartier in de tweede helft vindt er een dubbele wissel plaats aan de kant van WWNA. In de 70e minuut is WWNA weer gevaarlijk. Een speler kan alleen op Maarten afgaan maar deze weet de inzet wederom te stoppen. Vlak daarna komt AZC op 2-0. Vanaf de middenlijn stuurt Niek Michael op links de diepte in. Een goede actie volgt waarna Michael het zestienmetergebied ingaat en de bal laag in de linkerhoek schiet, 2-0.
In het laatste kwartier van de wedstrijd krijgen beide ploegen nog mogelijkheden maar komt de overwinning niet meer in gevaar. Stijn en Luuk krijgen nog geel en de laatste kans is voor Felix die na een snelle counter op links op de keeper kan afgaan, maar zijn inzet gestopt ziet worden. Al met al een verdiende 2-0 overwinning met zeker in de eerste helft een goed tempo en bij vlagen prima voetbal.

‘Man of the Match’ wordt deze wedstrijd Maarten Brouwer, die deze middag opnieuw de geblesseerde Nardo prima vervangt en met enkele goede reddingen de ‘nul’ weet te houden.

Volgende week de uitwedstrijd tegen Turkse Kracht uit Deventer. Deze wedstrijd begint om 14.30 uur.

De foto’s van de wedstrijd zijn opnieuw gemaakt door Koos Groenewold waarvoor wederom hartelijke dank.

Ties Heijink

Opstelling AZC : Maarten Brouwer, Quinten Joseph, Lars van Roon, Raymond Steinvoort (45. Michael Beltman), Sven Calot (24. Mark ter Horst), Jarne Dekker, Niek Ruumpol, Stijn Hagemans, Luuk Wassink, Felix Mulder , Mika Dekker.

Meer foto’s van de wedstrijd:

WeTransfer link