AZC delft onderspit tegen Eilermark

In een wedstrijd die lange tijd leek uit te draaien op een gelijkspel, heeft AZC met 1-2 verloren van Eilermark. Tien minuten voor tijd scoorden de Enschedeërs uit een van hun spaarzame kansen de winnende treffer.

De wedstrijd op een zonnig Hanzepark begon maar liefst 70 minuten later dan het geplande aanvangstijdstip van 14.00 uur. De aangewezen scheidsrechter had zich met een blessure afgemeld, maar een andere leidsman bleek niet te zijn geregeld. Pas na een telefoontje met de noodlijn die de KNVB voor dit soort gevallen heeft, werd er een vervanger opgetrommeld. Die moest echter wel helemaal uit Didam komen, waardoor de aftrap pas om 15.10 uur was.

Vroege achterstand

Na dit lange wachten kwam de wedstrijd wel heel snel op gang. AZC pakte de zaken energiek aan en begon lekker fel, maar keek wel binnen vijf minuten tegen een 0-1 achterstand aan. Na een vlotte aanval van de gasten over onze rechterkant doemde hun nummer 10 op voor de ver uit zijn doel gekomen Nardo. Hij speelde de bal handig langs de AZC keeper en kon de bal daarna eenvoudig in het doel schieten.

Snel antwoord

Het antwoord van AZC liet maar een paar minuten op zich wachten. Eerste speelde Felix de bal mooi in één keer door in de diepte op Luc, die zijn schot hoog over zag gaan. Maar onmiddellijk daarna kreeg de AZC-spits een nieuwe kans. Eilermark probeerde vanaf de doeltrap voetballend uit te verdedigen, maar de speler die werd aangespeeld werd direct onder druk gezet. Hij verspeelde de bal, die in de voeten van Luc belandde. Die kon simpel raak schieten: 1-1.

Rustige fase

Na dit enerverende begin brak een veel rustiger fase aan. AZC werd na een kwartier nog wel gevaarlijk via een kopbal van Stijn, maar daarna duurde het zeker twintig minuten voordat er weer sprake was van enige opwinding. Nardo kreeg een gevaarlijk ingeschoten vrije trap niet onder controle maar zag tot zijn opluchting dat de inkomende spits van Eilermark de terugkaatsende bal helemaal verkeerd raakte waardoor deze ver naast vloog. Vlak voor rust was er nog wel een grote kans voor AZC. Het was opnieuw Luc die een vanaf de achterlijn genomen vrije trap goed inkopte, maar de bal van de lijn zag worden gehaald.

Weinig spektakel

Na rust kabbelde de wedstrijd voort zonder veel spektakel. AZC kwam niet echt tot grote kansen maar gaf zelf ook vrijwel niks weg. Dat de thuisploeg zo weinig creëerde kwam mede door de goed mee voetballende keeper van Eilermark, die ver voor zijn doel heel wat ballen onschadelijk maakte, een paar keer zelfs met zijn hoofd. Wel was er een mooie combinatie tussen Luc en Stijn, die resulteerde in een vlammend schot van laatstgenoemde. Vanaf de tribune leek het alsof bal er in vloog, maar hij belandde op het dak van het doel.  Ook Joey kreeg nog een goede kans. Een vrije trap van Lucas kopte hij echter via de grond naast het doel.

Deksel op de neus

Tien minuten voor tijd kreeg AZC het deksel op de neus, na – het moet gezegd – een uitstekende aanval van de gasten uit Enschede. Een strakke voorzet werd onberispelijk ingeschoten door een inkomende speler.

Dat betekende een flinke domper voor AZC, maar er was nog tijd om alsnog een punt uit het vuur te slepen. Kansen kwamen er ook wel, zelfs een paar gigantische kansen. Een schot van Jacco – ingevallen voor Jamiro – werd sterk geblokt door een Eilermark verdediger. Diezelfde Jacco schoot vlak daarna een bal uit een corner in een keer over. Vervolgens kreeg Joey van dichtbij nog een dot van een kans. Maar ook hij had geen succes en zo leed AZC een toch wel zure nederlaag.

Volgende week wacht koploper Bon Boys

Na de overwinning in de openingswedstrijd tegen BWO heeft AZC nu twee nederlagen op rij geleden. Dat is echter geen reden om te wanhopen. Het spel was soms wat slordig maar oogde toch wel heel behoorlijk. En zoals trainer Tom Polman na de wedstrijd van vorige week al zei in de Stentor: de krachtsverschillen zijn klein in deze tweede klasse. Komende zondag wacht zijn ploeg een volgende test. Dan gaat AZC op bezoek bij koploper Bon Boys. De ploeg uit Haakbergen, die door velen wordt gezien als de belangrijkste kandidaat voor de titel, won tot nu toe als enige al zijn wedstrijden.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Quentin Joseph, Sven Calot, Jarne Dekker, Lars van Roon, Joey Steenbergen, Felix Mulder, Lucas Knip, Jamiro Steenbergen (Jacco Verstraten), Stijn Hagemans, Luc Wassink (Necati Taskoparan)