AZC doet nog volop mee na spektakelstuk

AZC bewees zichzelf afgelopen zondag een enorme dienst. Dankzij een zwaarbevochten zege op Lemelerveld (3-4) doen de blauw-witten nog volledig mee in 2I. De formatie van oefenmeester Tom Polman moest in een knotsgekke wedstrijd alles uit de kast halen om de driepunter veilig te stellen. Invaller Necati Taskoparan schoot vlak voor tijd uit een onmogelijke hoek de 3-4 tegen de touwen en werd daardoor matchwinner.

In vergelijking met de inhaalwedstrijd tegen Stevo stond Sven Calot weer in de basis. De terugkeer van de captain ging ten koste van Siem Landman, die op de bank moest plaatsnemen. De Zutphenaren kwamen furieus uit de startblokken. Met name over de vleugels werd AZC via Felix Mulder en Mika Dekker steeds levensgevaarlijk. Al na een paar minuten spelen leverde dit een strafschop op. Lucas Knip ontfermde zich over de bal en de middenvelder schoot onberispelijk binnen: 0-1. Een droomstart voor AZC. De Zutphenaren bleven ook na de openingstreffer de betere ploeg en kreeg een aantal mogelijkheden om de score te verdubbelen. De grootste kans was voor Mika, maar de Lemelerveld-goalie wist goed te redden. In deze fase kwam de thuisploeg er slechts sporadisch uit.

Wedstrijd kantelt

Naarmate het eerste bedrijf vorderde, kwamen de Sallanders beter in de wedstrijd en wist AZC de druk er niet meer goed op te houden.  Onnodig balverlies aan AZC-zijde leidde uiteindelijk de gelijkmaker in. De thuisploeg nam hierna het heft in handen en de 2-1 was op dat moment ook terecht. Vlak voor rust kreeg Mika nog een dot van een kans om AZC langszij te brengen, maar zijn inzet hobbelde net naast. Hierdoor zochten de Zutphenaren gedesillusioneerd de kleedkamers op.

Meesterlijke vrije trap

Nadat Tom de boel in de rust weer op scherp had gezet, ging AZC op jacht naar een resultaat. Als je nog iets wilde dit seizoen, dan moest het deze middag gebeuren. Joey Steenbergen en Quentin Joseph bleven in de kleedkamers achter en Ronahi Aksan en Raymond Steinvoort waren hun vervangers. AZC legde veel energie in de wedstrijd en na bijna een uur spelen kreeg AZC op een mooie plek een vrije trap. Toen Raymond achter de bal ging staan deed dit de wenkbrauwen van menig AZC’er fronsen. Raymond spotte echter met alle wetten en vanaf een meter of 25 krulde hij de bal werkelijk fantastisch binnen: 2-2. De Zutphenaren roken bloed en gingen op zoek naar meer. Ongeveer 25 minuten voor tijd kreeg AZC hiervoor de beloning. Felix kwam er weer eens razendsnel uit en stormde alleen of de keeper af. Een Lemelerveld-speler kon nog aan de noodrem trekken en mocht van geluk spreken dat deze actie slechts geel opleverde. Wel kreeg AZC opnieuw een strafschop. AZC en pingels bleef de afgelopen jaren geen goede combinatie. Maar deze middag rekende AZC hiermee af. Roanhi nam zijn verantwoordelijkheid en ook hij schoot de bal koeltjes binnen: 2-3. Een driepunter lonkte.

Gebrek aan effectiviteit afgestraft

De thuisploeg gooide er een extra aanvaller bij om iets te forceren. Dit betekende dat er voor AZC meer en meer ruimte ontstond om de wedstrijd in het slot te gooien. Tot tweemaal toe konden zowel Mika als Felix alleen op het vijandelijke doel afgaan, maar de rappe buitenspelers spelers verzuimden om de wedstrijd te beslissen. Tien minuten voor tijd kregen de blauw-witten hiervoor de rekening gepresenteerd. Een goed genomen hoekschop kon vanaf een meter op vijf onberispelijk tegen de touwen worden gekopt: 3-3. Zo dreigde dit degradatieduel geen winnaar op te leveren.

Necati brengt AZC in extase

Niets bleek minder waar. AZC richtte zich nog een keer op en kreeg eindelijk een keer de beloning voor het harde werken. Ronahi maakte een goede een goede actie naar binnen en loste een schot af. Zijn inzet rolde tegen de paal. Necati geloofde echter in de rebound en vanuit een onmogelijke hoek schoot hij vanaf de achterlijn de 3-4 tegen de touwen. Een vreugde-explosie volgde. Lemelerveld probeerde opnieuw op gelijke hoogte te komen, maar AZC hield stand en roeide alle ballen zover mogelijk weg. Het eindsignaal van scheidsrechter Van Laar werd dan ook onder luid gejuich begroet.

Zakelijker

Zo boekte AZC op knappe wijze een zege. En een hele belangrijke bovendien, want de ploeg doet nog mee om rechtstreekse handhaving. AZC kwam deze middag tot twee keer toe terug uit geslagen positie. In een fase waarin het alleen nog om de punten draait is dat een prettige constatering. Wel zal AZC de komende weken in bepaalde fases nog zakelijker moeten zijn. Complimenten krijgen is leuk, maar je krijgt er geen extra punten voor. Aanstaande zondag wacht alweer de volgende degradatiekraker. Dan komt Witkampers uit Laren op bezoek.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Quentin Joseph (Raymond Steinvoort), Stijn Hagemans, Mark ter Horst Sven Calot, Joey Steenbergen (Ronahi Aksan), Lucas knip (Siem Landman), Lars van Roon, Mika Dekker (Necati Taskoparan), Luc Wassink en Felix Mulder.