AZC lijdt kansloze nederlaag in Albergen

AZC heeft de uitwedstrijd bij De Tukkers in Albergen met 3-0 verloren. Door deze nederlaag – en de uitslagen op de andere velden – wordt handhaving in de tweede klasse een hachelijke zaak.

Voetballend deden de mannen van trainer Tom Polman niet eens zo veel onder voor De Tukkers. Maar de thuisploeg toonde zich zeker in de beginfase van de wedstrijd aanzienlijk effectiever. Binnen 20 minuten stond er dan ook al een 2-0 tussenstand op het bord. Eerst werd de bal van dichtbij onberispelijk tegen de touwen gejaagd. Niet veel later verscheen een van de spitsen van De Tukkers alleen voor keeper Nardo van den Broek, die hij met bekeken balletje laag over de grond passeerde.

Het was niet zo dat AZC hier niets tegenover stelde. Integendeel. Direct na de openingstreffer was er een mooie aanval over links, waarna Felix Mulder vrij voor het doel opdook. Zijn schot werd door de keeper echter tot corner verwerkt. Ook na de tweede treffer van De Tukkers kreeg AZC in een kort tijdsbestek meerdere goede mogelijkheden. De ballen gingen er echter niet in, hetgeen grensrechter Harry Mulder tegen de AZC-bank deed verzuchten: ‘Het zit ook elke keer niet mee.’

Is het pech, onkunde of een gebrek aan doortastendheid? Feit is dat AZC wel meerdere goede  kansen kreeg, maar gewoon niet tot scoren kwam. Na de 2-0 achterstand was er sprake van een goede fase, maar die ebde snel weg. Tot aan de rust was het allemaal een stuk minder. De Tukkers zakte in, loerde op vlotte counters en AZC was niet bij machte grote kansen af te dwingen.

Kansloze missie

Na rust verscheen een ongewijzigd AZC binnen de lijnen. De meegereisde toeschouwers hoopten op een snelle aansluitingstreffer, waarna er misschien nog wat te halen zou zijn. Maar ze mochten blij zijn dat de achterstand direct na de thee niet hoger was opgelopen. Binnen 5 minuten na de hervatting doken spelers van De Tukkers tot twee keer toe alleen op voor Nardo, die beide keren goed redding bracht. Zo mocht AZC blijven hopen. Tom pleegde een aanvallende wissel door Necati Taskoparan in te brengen voor Mark  ter Horst. Later werd Joey Steenbergen nog vervangen door Jamiro Steenbergen. AZC bleef er voor gaan maar de overtuiging ontbrak en veel kansen leverde het spel niet op. De grootste kans was misschien nog wel een terugkopbal van een verdediger van de thuisploeg, die net naast het doel verdween.

Een kwartier voor tijd viel de 3-0 en daarmee was de wedstrijd natuurlijk gespeeld. De tijd werd plichtmatig vol gespeeld. Toen de goed leidende scheidrechter affloot konden de meegereisde AZC’ers niets anders dan vaststellen dat hun favoriete ploeg een kansloze nederlaag had geleden.

Uit een ander vaatje tappen

Twee weken geleden keerde AZC nog in een euforische stemming terug in Zutphen nadat er in Lemelerveld een overwinning uit het vuur was gesleept. Twee nederlagen later ziet de wereld er ineens heel anders uit. AZC 1 zal snel uit een ander vaatje moeten gaan tappen om degradatie af te wenden. Te beginnen aanstaande zondag in het restant van het duel tegen Vorden, waar een 1-0 voorsprong over de streep moet worden getrokken.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Lars van Roon, Mark ter Horst (Necati Taskoparan), Sven Calot, Lucas knip, Stijn Hagemans, Siem Landman, Joey Steenbergen (Jamiro Steenbergen), Felix Mulder, Luc Wassink, Mika Dekker.