AZC rekent af met ‘angstgegner’ Overwetering

Na een moeizame wedstrijd boekte AZC een zwaarbevochten zege op ‘angstgegner’ Overwetering (2-1). Een vroege achterstand wist de thuisploeg ongedaan te maken. En door de nederlaag van achtervolger Robur et Velocitas werd het uiteindelijk een goede zondag voor AZC.

Voor de wedstrijd was er een minuut stilte voor Rein Becks en Henk Bolthof. Deze clubiconen ontvielen ons helaas in de afgelopen weken. Klokslag 14:00 uur klonk het eerste fluitsignaal en gingen beide ploegen de strijd aan de Deventerweg aan.

Overwetering op voorsprong

Na een nerveus en onrustig begin waarin beide ploegen niet veel lieten zien, kwam met Overwetering aan de ledinging door een fraaie lob, nadat de verdediging van AZC de lange bal van achteruit niet goed verwerkte: 0-1. Tot dat moment waren er nauwelijks pogingen op beide doelen geweest. AZC pakte na deze tegenslag de draad weer op en kreeg direct na de 0–1 een vrije trap op de rand  van de zestien, maar aanvoerder Lars van Roon plaatste de bal over het doel van Overwetering.

Mee in strijd

Hierna gebeurde er lange tijd niet veel. AZC vergat te voetballen ging mee in de strijd en speelde vooral de lange bal. Dit was over het algemeen goed en makkelijk te verdedigen door Overwetering en leverde bovendien weinig gevaar op.

Cruciaal moment

Na een ruim half uur werd AZC geholpen door het slechte veld en bleef de 0 – 2 voor Overwetering uit,  na het door koppen van een lange bal van de keeper van Overwetering kwam de rechts buiten voor een leeg doel maar hij plaatste  de bal over het doel van Nardo van den Broek. Een cruciaal moment, zo bleek niet veel later.

Gelukkige gelijkmaker

Hierna pakte AZC het namelijk beter op. De Zutphenaren leverden meer strijd op het middenveld en durfden te voetballen. Dit resulteerde eerst in een goed schot van Jacco en direct daarna viel de 1 -1 na een goede actie van Ronahi aan de linkerkant. Zijn voorzet werd door de verdediger van Overwetering in eigen goal gewerkt.

AZC goed uit kleedkamer

Na rust bleven Onur Köse en Özgür Aksan in de kleedkamer achter. Hiervoor kwamen Jarne Dekker en Mika Dekker in het veld. AZC speelde de tweede helft richting de Deventer weg en kwam aanvallender uit de kleedkamer. De bezetting in het veld werd door de wissels anders, waardoor AZC meer de combinatie zocht en durfde  te voelballen. AZC werd sterker en sterker en creëerde steeds meer mogelijkheden.

Fantastische goal Jarne

Al vroeg in de tweede helft kreeg AZC hiervoor de beloning. In de 52e minuut liet Jarne de keeper kansloos en scoorde met een geweldig afstandsschot na goed doorzetten van Mika en op aangeven van Jacco Verstraten: 2-1.

AZC verzuimt wedstrijd te beslissen

AZC speelde hierna bevrijd en kreeg veel mogelijkheden. Zo verschenen Felix Mulder en Luc Wassink alleen voor de keeper en was Ronahi Aksan wat onfortuinlijk in zijn acties. AZC verzuimde de wedstrijd definitief te beslissen, waardoor het tot het einde spannend bleef.

Concurrent morst

Na het laatste fluit signaal bleek dat AZC zichzelf een grote dienst had bewezen. De ploeg van trainer Tom Polman hield zelf de punten in Zutphen, terwijl directe concurrent Robur et Velocitas drie dure punten liet liggen bij KCVO (4-1).

Ook al was het voetbal niet altijd groots, door de strijd en passie die de AZC in de tweede helft liet zien, toonden de blauw-witten meer en meer een team met een doel te zijn.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Felix Mulder, Özgür Aksan (Jarne Dekker) Lars van Roon, Quentin Joseph, Sven Calot; Jacco Verstraten, Mark ter Horst, ( Raymond Steinvoort) Onur Köse ( Mika Dekker, Saul Campbell);  Luc Wassink, Ronahi Aksan (Siem Landman).