AZC schiet niets op met puntendeling bij Reutum

Het is AZC opnieuw niet gelukt om een driepunter bij te schrijven. Dit keer moest de formatie van oefenmeester Tom Polman de punten delen met Reutum (1-1). Een rode kaart van AZC’er Raymond Steinvoort halverwege het tweede bedrijf, maakte een einde aan de ambities van de Zutphenaren om met de volle buit uit Reutum te vertrekken.

De belangen waren vooraf duidelijk. AZC moest winnen in Reutum om de aansluiting voor de achtste plek in 2I te behouden. Dat moest gebeuren zonder de geschorste captain Sven Calot. De openingsfase van de wedstrijd was aantrekkelijk. Er ontspon zich een open wedstrijd waarin beide elftallen gevaarlijk voor de doelen verschenen. Allereerst kwam Felix Mulder goed door over de linkerkant, alleen zijn eindpass miste precisie. Vervolgens kreeg de thuisploeg een dot van een kans op de openingstreffer, maar de inzet van de spits spatte uiteen op de lat. Niet veel later schoot Joey Steenbergen vanuit een kansrijke positie op de voeten van de Reutum-goalie.

Gevaarlijke uitvallen

Hierna brak er een rustiger fase aan, waarin AZC veelvuldig de bal had en Reutum loerde op gevaarlijke tegenstoten. De AZC’ers waren echter te slordig aan de bal om Reutum het vuur aan de schenen te kunnen leggen. En uit één van de gevaarlijke uitvallen kwam Reutum – eigenlijk uit het niets – op voorsprong. De buitenspelval van AZC werd slim omzeild waardoor de spits van Reutum alleen op AZC-doelman Nardo van den Broek af kon gaan. De captain omspeelde Nardo op fraaie wijze en deponeerde de bal vervolgens in het lege doel: 1-0.

Meevaller voor rust

Het was net of deze tegentreffer nodig was om AZC echt wakker te krijgen. Er kwam meer overtuiging in het spel en Reutum kwam er even niet meer aan te pas. AZC kreeg kansen op de gelijkmaker. Eerst was het Felix die het van afstand probeerde, maar hij zag zijn poging uitstekend gekeerd worden door de Reutum-sluitpost.  Na een aantal gekraakte vrije trappen was het vlak voor rust eindelijk raak. Een afgeslagen hoekschop werd opnieuw ingebracht en voorbij de tweede paal wist Raymond Steinvoort de bal opeens op de slof te nemen en op fraaie wijze binnen te schieten: 1-1. Dit was dus een enorme meevaller voor rust.

Sterk uit de kleedkamer

Na de thee was het in het begin voornamelijk AZC wat de klok sloeg. Het Reutum-doel werd veelvuldig bestookt. Er waren ook kansen voor Luc Wassink en Joey Steenbergen, maar de absolute scherpte voor het doel ontbrak. Toch leek het erop dat AZC aanspraak ging maken op de zege.

Rode kaart kantelpunt

Leek. Want doordat Raymond halverwege de tweede helft tegen twee gele kaarten aanliep, moest AZC in het laatste half uur met een man minder de strijd aangaan. Een kantelpunt in de wedstrijd. AZC kwam er hierna niet echt meer uit, ook omdat Felix een linie naar achteren ging. Aan de andere kant gaf AZC tot aan de slotfase zelf ook weinig weg. In het slotoffensief kreeg de thuisploeg nog een aantal mogelijkheden, maar een knappe redding van Nardo en gebrek aan precisie zorgden ervoor dat zowel Reutum als AZC genoegen moesten nemen met een remise.

Volgende week derby tegen Vorden

Zo moest AZC alweer voor de zevende keer dit seizoen de buit delen. Met al die puntendelingen schieten de blauw-witten echter weinig op in de ontzettend spannende degradatiestrijd. De verschillen zijn zo klein dat alleen overwinningen de sleutel zijn om de weg naar boven te vinden. Aanstaande zondag wacht opnieuw een wedstrijd tegen een concurrent. Dan staat de derby tegen Vorden op de rol. Een wedstrijd die in meerdere opzichten een winstpartij moet opleveren.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Raymond Steinvoort, Stijn Hagemans, Quentin Joseph, Lars van Roon (Necati Taskoparan); Lucas Knip (Ronahi Aksan), Mark ter Horst, Siem Landman; Joey Steenbergen, Luc Wassink, Felix Mulder.