AZC start 2024 met een overwinning

Met een 4-0 zege op Beekbergen kwam AZC goed uit de winterstop. Zonder groots te spelen pakten de Zutphenaren de volle buit en blijven daarmee koploper in 3B.

Op een koud en winderig sportpark wisten beide ploegen de toeschouwers een redelijke gelijk opgaande eerste helft voor te schotelen. De beginfase kenmerkte zich door veel verkeerde passes en de bal naar de verkeerde kleur te spelen.

Toch kwam AZC aan de leiding. De blauw-witten profiteerden van balverlies van Beekbergen. Door snel om te schakelen werd Siem Landman in de 16 meter aangespeeld. Er werd een overtreding op hem gemaakt, maar de scheidsrechter wuifde een mogelijke strafschop weg. AZC heroverde snel de bal en Felix Mulder kwam oog in oog met de doelman van Beekbergen te staan. Zijn inzet werd gekeerd door de goalie, maar de rebound was voor Siem, die onberispelijk uithaalde en de 1-0 op het scorebord Bracht.

Zwakke fase

AZC vergat hierna door te drukken waardoor Beekbergen drie mogelijkheden kree om de stand gelijk te trekken. Tweemaal redde keeper Nardo van den Broek zijn ploeg en eenmaal schrok de spits van Beekbergen zo van een enorme kans en schoot – oog in oog met Nardo – de bal in het zijnet.

Doelpunt afgekeurd

AZC kwam daarentegen zelf een paar maal gevaarlijk voor het doel van Beekbergen, maar doordat de bezetting voor de goal niet goed was weet AZC niet te scoren. Vlak voor de rust kreeg AZC nog een vrije trap net buiten de 16 meter. Raymond Steinvoort eiste de vrije trap op maar schoot deze over. Toch leek AZC op slag van rust op 2-0 te komen. Helaas voor de AZC toeschouwers keurde de scheidsrechter de goal van Felix af. De grensrechter constateerde dat Felix buitenspel stond. Zo ging AZC rusten met een 1-0 voorsprong en zochten de aanwezige toeschouwers de warme kantine op.

De 2e helft was nog geen minuut oud – en veel toeschouwers bevonden zich nog in de warme kantine – wanneer Stijn Hagemans de 2-0 scoorde. Na een goed lopende aanval was hij het eindstation na een voorzet van Felix. AZC heeft de controle over de wedstrijd en Beekbergen kom nauwelijks voor de goal van Nardo.

AZC loopt uit

Door een overtreding op Raymond, binnen legde de scheidsrechter de bal op de stip. Tijdens de nieuwjaarswedstrijd miste Stijn nog een strafschop. Nu liet hij de keeper van Beekbergen kansloos en schoot hij AZC naar 3-0. Stijn kon zich deze middag belonen met een hattrick maar zijn prima schot werd tot corner verwerkt door de keeper. AZC weet nog eenmaal te scoren. Een prima genomen vrije trap van Raymond werd ingekopt door Luc Wassink: 4-0. Na deze 4-0 kreeg Beekbergen nog een kans om de eer te redden, maar was het opnieuw Nardo die dit voorkwam.

Zo pakte AZC zonder groots te spelen de 3 punten en blijft het koploper. Volgende week staat er met een uitwedstrijd wedstrijd tegen het Arnhemse VDZ een zware pot op het programma.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Raymond Steinvoort (Jamiro Steenbergen), Lars van Roon, Mark ter Horst (Quentin Joseph), Sven Calot, Jacco Verstraten (Jarne Dekker), Siem Landman, Lucas Knip (Thomas Megens), Stijn Hagemans, Luc Wassink, Felix Mulder.