Driepunter AZC passend sluitstuk op bewogen week

Na zes wedstrijden zonder zege boekte AZC afgelopen zondag eindelijk weer een driepunter. De formatie van trainer Tom Polman versloeg FC Suryoye met 1-0. Daarmee sloten de Zutphenaren een bewogen week op een meer dan passende wijze af.

De afgelopen week ging het nauwelijks over voetbal aan de Deventerweg. De vreselijke gevolgen van de aardbeving in Turkije en Syrië had ook bij de blauw-witten diepe sporen achtergelaten. AZC verkeert in diepe rouw na het overlijden van Yilmaz Köse en zijn familieleden. De kracht van de club wanneer ze in zwaar weer verkeert kwam ook nu weer bovendrijven. Speler Onur Köse was naar Turkije afgereisd om zijn familie te helpen en steunen. Maar niet voordat hij het idee opperde voor een inzamelingsactie. Wat volgde is eigenlijk met geen pen te beschrijven. Vanuit alle kanten kregen we hulp en we hebben ontzettend veel goederen kunnen inzamelen voor de slachtoffers en nabestaanden in Hatay. Ook een door het eerste elftal geïnitieerde veiling – waarbij de volledige opbrengst voor de slachtoffers in Hatay is – liep behoorlijk uit de klauwen met geweldige items. Na de wedstrijd werd een bedrag van inmiddels 11.500 euro opgehaald. En dat bedrag gaat nog veel meer oplopen. AZC is ontzettend trots op haar leden, vrijwilligers, sponsors en alle andere mensen die hun steentje hebben bijgedragen de afgelopen week. Onze dank is echt ontzettend groot.

Gehavend AZC

Maar er moest ook nog gevoetbald worden. Alleen een overwinning zou deze week passend afsluiten. AZC kende de nodige personele problemen door blessures en schorsingen. Daarom waren Mark Leest, Jesse Li, Brian Itjang en Brando Kuipers (allen AZC 2) bij de selectie gehaald. De gasten uit Enschede vlogen uit de startblokken en kregen al snel een dot van een kans toen de rechtsbuiten alleen op doelman Nardo van den Broek kon afgaan. Gelukkig voor AZC kwam Nardo als winnaar uit de strijd en pareerde de inzet uitstekend. Niet veel later kon Ronahi Aksan alleen richting de vijandelijke doelman, maar hij treuzelde te lang waardoor deze mogelijkheid verloren ging. Ook Luc Wassink loste een schot na een prima actie, maar ook zijn inzet werd een prooi voor de keeper van FC Suryoye. Aan de andere kant moest Nardo nog twee keer ingrijpen bij een goed genomen vrije trap en bij een inzet in de korte hoek. Beide ploegen wisten hierna niet veel meer te creëren waardoor een 0-0 ruststand logisch was.

Ontlading na openingstreffer

AZC legde veel strijd en energie in de wedstrijd en probeerde de wedstrijd na zich toe te trekken Veel meer dan schoten van Joey Steenbergen en Luc leverde dit niet op. Twintig minuten voor tijd kreeg AZC een strafschop nadat Ronahi binnen de beruchte lijnen onreglementair was gestuit. Lucas Knip ontfermde zich over de bal en schoot deze vervolgens feilloos binnen: 1-0. Wat volgde was een orkaan van vreugde. Zou het dan eindelijk weer een keer gaan lukken? FC Suryoye ging na het openingsdoelpunt meer risico nemen en gaf daardoor meer ruimte weg. Hierdoor kon Joey tien minuten voor tijd alleen op de keeper aflopen. Helaas kreeg Joey de bal niet langs de keeper waardoor het spannend bleef.

Hectische slotfase

Vijf minuten voor tijd moest Lucas aan de noodrem trekken en kreeg van de scheidsrechter voor de tweede keer deze wedstrijd een gele prent voorgeschoteld. AZC moest met tien man verder en restte niet veel anders dan tegenhouden. Behalve een aantal hachelijke situaties wist FC Suryoye weinig te creëren. Dit was mede een verdienste van AZC zelf, dat door keihard te werken en veel ‘vuile meters’ te maken ervoor zorgde dat de Tukkers er niet echt de druk op kregen. Na een aantal minuten blessuretijd floot de scheidsrechter voor het eindsignaal, dat met luid gejuich werd begroet. Hierdoor boekte AZC een hele belangrijke en broodnodige overwinning en werd een inktzwarte week waardig afgesloten.

AZC komt pas op zondag 5 maart in competitieverband in actie. De Zutphenaren gaan dan op bezoek bij Eilermark. Donderdag 16 februari oefent AZC thuis tegen Vierdedivisionist Silvolde. Ook komt er in samenwerking met de gemeente Zutphen een vervolg op de veiling. Houd hiervoor onze website en onze social media kanalen in de gaten.

AZC: Nardo van den Broek, Stijn Hagemans, Quentin Joseph, Lucas Knip, Sven Calot, Mark ter Horst, Siem Landman (Brando Kuipers), Joey Steenbergen (Jesse Li), Necati Taskoparan (Mark Leest) Luc Wassink en Ronahi Aksan (Brian Itjang).