Moeizame winst AZC in Ugchelen

AZC is de competitie goed begonnen door met 1-2 te winnen van Albatros uit Ugchelen. In een wedstrijd van twijfelachtig niveau had AZC het moeilijk tegen de stevig spelende gastheren. AZC kwam met 1-0 achter, maar rechtte de rug en was technisch gezien veel beter dan Albatros. Twee doelpunten waren genoeg voor de volle winst in de eerste wedstrijd van de competitie na een gedwongen Corona-pauze.

Alle ingrediënten waren aanwezig voor een heerlijke voetbalmiddag in het bosrijke Ugchelen, waar AZC weer eens in competitieverband uitkwam tegen Albatros. De bekerwedstrijden hadden weliswaar 3 zeges opgeleverd, maar de tegenstand in die wedstrijden was van een dermate laag niveau dat het even afwachten was hoe AZC uit deze lange pauze was gekomen.

Vanaf het begin was de strijdwijze van Albatros duidelijk; veel mensen achter de bal, stevige duels aangaan en veelvuldig gebruik maken van de lange bal.

De technisch vaardige spelers van AZC hadden het hier duidelijk moeilijk mee. Bij AZC debuteerde Saul in de basisopstelling.

Vanaf de kant leek het alsof de echte scherpte ontbrak en dan kom je veel in de duels die Albatros graag uitvocht, maar waar AZC liever verre van bleef. Gezien het technisch overwicht moest dat kunnen, maar het lukte AZC niet echt om het spel echt naar zich toe te trekken. Het gemis van Lars en Stijn (beiden licht geblesseerd) liet zich voelen.

En wanneer er zoveel duels worden uitgevochten ontgaat de scheidsrechter wel eens een overtreding. Zo ook na een minuut of 20 toen de scheidsrechter een duidelijke overtreding op Felix niet bestrafte, Albatros aan kon vallen en de verdediging een overtreding nodig had om een aanvaller af te stoppen: penalty!

De penalty werd onberispelijk in de bovenhoek gekegeld, 1-0.

AZC bleef gelukkig zichzelf en raakte niet in paniek; het spelbeeld gaf aan dat AZC echt veel meer in haar mars had dan Albatros. Het leverde een vrije trap op die Niek met een prachtig schot promoveerde tot doelpunt en zo was de balans weer in evenwicht, 1-1.

Albatros bleef gevaarlijk met de lange bal vanuit de verdediging en met name hun linksback wist een aantal keer de bal tussen Nardo en de verdediging van AZC te spelen. Het leverde enkele hachelijke situaties op voor het doel van AZC. Het bleef voor de rust bij de gelijke stand mede door een fantastische redding van Nardo, die een kiezelhard schot uit zijn doel wist te ranselen.

In de tweede helft was het spelbeeld niet veel anders al kwam AZC iets meer aan aanvallen toe en was Albatros niet meer echt gevaarlijk. Bij AZC maakte Siem zijn competitiedebuut.

Een prachtige actie van Ronahi werd afgesloten met een loepzuivere voorzet op Mika, die vervolgens geen moeite had om de 1-2 op het bord te brengen. Het was jammer dat  de voorwaartsen van AZC het vizier niet op scherp hadden staan, want dan was de wedstrijd in een vroeg stadium al beslist. Nu bleef de marge op 1 doelpunt staan en dan weet je het maar nooit.

Albatros ging door met het fysieke spel en dat resulteerde zo’n 10 minuten voor tijd in een terechte rode kaart voor een van de verdedigers van Albatros.

In de stand veranderde niets meer en AZC nam de drie punten mee naar Zutphen.

Volgende week speelt AZC thuis tegen Sc Brummen en deze streekderby begint om 14.00 uur op het Hanzepark. Een goede reden om aanwezig te zijn en AZC te steunen in de strijd voor de volgende drie punten.

Opstelling AZC:

Nardo, Quentin, Saul (Siem), Jarne (Ozgur), Mark, Sven, Felix, Onur (Jacco), Ronahi (Luc), Mika en Niek

Doelpuntenmakers AZC: 1-1 Niek, 1-2 Mika

Harry Derks.