Moeizame zege AZC

AZC heeft tegen Colmschate de drie punten in Zutphen weten te houden (2-1). Na een slechte eerste helft – waarin niet werd gescoord – bood de tweede helft voor de toeschouwers meer vermaak.  AZC kwam op een 2-0 voorsprong, leek de wedstrijd in de zak te hebben maar door een late tegentreffer werd het toch nog ‘billenknijpen’ op het einde. Door deze overwinning en het gelijke spel van concurrent Robur et Velocitas tegen Albatross deelt AZC nu de koppositie in 3D met de ploeg uit Apeldoorn.

De wedstrijd begint met een minuut stilte in verband met het plotseling overlijden afgelopen week van de 21-jarige Tim Emaus, lid van Colmschate en speler van het vriendenteam Zaterdag 3.

Rommelig veldspel

Na het eerste fluitsignaal van scheidrechter Wessel ten Damme is het AZC dat de aanval zoekt. Het droge en harde veld maakt dat het moeilijk is verzorgt combinatievoetbal te spelen. AZC hanteert dan ook af en toe de lange bal, maar er wordt vaak te slordig gespeeld. Veel onnodig balverlies en foute passes waardoor het veldspel rommelig oogt. De eerste mogelijkheid is wel voor AZC. Op links weet Lars van Roon goed door te komen maar zijn voorzet wordt door Sven Calot op de lat getikt. Op rechts is het daarna Felix Mulder die zijn inzet gestopt ziet door de keeper waarna Ronahi Aksan in de rebound naast schiet.

Geen goals voor rust

Colmschate probeert er af en toe in de omschakeling uit te komen, zonder echt kansen te creëren. Even later is het opnieuw Ronahi die in het zestienmetergebied zijn tegenstander uitkapt maar de keeper van Colmschate weet redding te brengen. Vlak voor rust krijgt Colmschate een vrije trap op de rand van het strafschopgebied, na slecht uitverdedigen van AZC-kant. De inzet gaat echter ruim over zodat met een 0-0 stand de kleedkamer wordt opgezocht voor de rust.

AZC aan de leiding

Stijn Hagemans blijft de tweede helft achter in de kleedkamer en Önur Köse is zijn vervanger op het middenveld. Na tien minuten is er een goede kans voor Ronahi. Na een goede dieptepass van Özgür Aksan kan hij alleen op de keeper af maar zijn inzet gaat net naast. Vlak daarna is Colmschate gevaarlijk als een bal wordt doorgekopt, maar Nardo van den Broek kan redding brengen. Het spel golft nu op en neer en er komt meer ruimte. In de 65e minuut komt AZC op een 1-0 voorsprong. Op links geeft Lars de bal voor, Luc kopt bij de tweede paal de bal terug voor het doel waarna Felix van dichtbij de keeper kan passeren.

Colmschate vecht zich terug

Daarna is het weer de beurt aan Colmschate dat eerst gevaar sticht met een goede voorzet die gelukkig door iedereen wordt gemist. Daarna moet Nardo gestrekt naar de hoek bij een goed schot, maar hij weet de bal naast te werken. Jacco Verstraten wordt vervolgens gewisseld en zijn plaats wordt ingenomen door Necati Taskoparan.

Verwoestende uithaal

Een kwartier voor tijd valt de 2-0 wanneer Lars vanaf links verwoestend uithaalt met zijn rechtervoet en de bal vanaf 25 meter in de kruising ziet verdwijnen. Vlak daarna krijgt Sven een goede kans maar hij ziet zijn kopbal over het doel verdwijnen. In de 85e minuut is het plotseling Colmschate dat weet te scoren na slecht verdedigen door AZC.

In de resterende speeltijd krijgen beide ploegen nog mogelijkheden. Zo is er eerst een kopbal van Lars na een corner van rechts. Daarna verschijnt Colmschate weer gevaarlijk voor Nardo maar gelukkig voor de AZC-supporters blijft de 2-1 stand staan tot het laatste fluitsignaal van de scheidsrechter.

Aanstaande zondag 27 maart gaat AZC op bezoek bij WWNA. De wedstrijd in Apeldoorn begint om 14.00 uur.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Lars van Roon, Özgür Aksan, Quinten Joseph, Mark ter Horst, Sven Calot, Jacco Verstraten (65. Necati Taskoparan), Stijn Hagemans (45. Önur Köse), Felix Mulder, Ronahi Aksan en Luc Wassink.