Mooie zondag voor AZC na winst op SML

AZC beleefde een mooie zondag. Zelf won de ploeg van trainer Tom Polman in Arnhem met 0-2 van SML, terwijl titelconcurrent Robur et Velocitas in eigen huis verrassend onderuit ging tegen GSV’38 (0-1). Hierdoor koesteren de Zutphenaren nu een voorsprong van zes punten op de ploeg uit Apeldoorn. Aanstaande zondag ontmoeten beide kemphanen elkaar in Zutphen.

De koploper kreeg in de warming up een tegenvaller te verwerken. Raymond Steinvoort moest geblesseerd afhaken. Hierdoor ruimde Tom een plekje in voor Luc Wassink en de aanvaller beschaamde dit vertrouwen niet.

In de openingsfase was het aftasten voor beide formaties. Dit had mede te maken met de botsing van speelstijlen. Hierdoor waren beide ploegen op zoek naar elkaars zwakke plekken. Na dit aftastende begin nam AZC het heft in handen. Zonder echt groots te spelen controleerden de blauw-witten de wedstrijd. De lijstaanvoerder kreeg ook een aantal goede kansen om de score te openen. Eerst kreeg Luc de bal op een presenteerblaadje van Felix Mulder, maar Luc zag zijn inzet stranden op de voeten van de SML-doelman. Ook Felix kreeg nog een goede kans en een andere inzet van Luc werd in de korte hoek wederom door de sluitpost gekeerd. Aan de andere kant kreeg SML een goede mogelijkheid, maar deze poging ging voorlangs het doel van Nardo van den Broek. Met een 0-0 tussenstand zochten beide ploegen de kleedkamers op.

Luc breekt de ban

Tijdens de rust bleek Siem Landman in de kleedkamer achter voor Necati Taskoparan. AZC kwam sterk uit de startblokken en bleef de betere ploeg. Zo ging een inzet van Joey Steenbergen net langs de verkeerde kant van de paal. Na ruim een uur spelen kwam AZC aan de leiding. Stijn Hagemans stuurde Luc schitterend de diepte in. De spits hield zijn tegenstander van zich af en schoot de bal vervolgens onberispelijk tegen de touwen: 0-1. Er volgde een grote opluchting vanuit het AZC-kamp en de Zutphenaren waren los.

Mika is terug

SML nam na de openingstreffer meer risico en hierdoor kreeg AZC meer en meer ruimte. Ruim tien minuten voor tijd besliste de prima ingevallen Mika Dekker de wedstrijd. Luc stuurde Mika weg en ook hij bleef uiterst koel door de bal in de lange hoek te schuiven: 0-2. De buitenspeler moest lange tijd verstek laten gaan om gezondheidsredenen en daarom was dit een extra mooie opsteker voor hem. De 0-2 betekende de beslissing en AZC kwam hierna niet meer in de problemen. Op aangeven van Felix schoot Necati zelfs de 0-3 tegen de touwen, maar dit feestje ging niet door wegens buitenspel. Desondanks konden de AZC’ers dus juichend het strijdtoneel verlaten.

Voorsprong groeit

Na afloop kwam er ook verrassend goed nieuws uit Apeldoorn, toen bleek dat titelconcurrent Robur zich had verslikt in GSV’38 (0-1). Hierdoor groeide de voorsprong naar zes punten. Een heerlijke opsteker in aanloop naar de clash met de Roburianen volgende week in Zutphen. Deze wedstrijd op zondag 14 april begint om 14:00 uur. Het belooft nu al een mooi affiche te worden.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Lucas Knip (Thomas Megens), Lars van Roon, Quentin Joseph, Sven Calot, Stijn Hagemans, Siem Landman (Necati Taskoparan, Jamiro Steenbergen), Jacco Verstraten, Luc Wassink, Felix Mulder, Joey Steenbergen (Mika Dekker).