Onverwacht makkelijke avond voor AZC

Het eerste elftal van AZC boekte donderdagavond – tegen alle verwachtingen in – een eenvoudige zege op Turkse Kracht (1-6). De ploeg van trainer Tom Polman tankte zo een flinke dosis zelfvertrouwen in aanloop naar de topper tegen Robur et Velocitas.

Eenmaal aangekomen op sportpark Het Rielerenk kwamen de Zutphenaren tot het besef dat ze alles uit de kast moesten halen om de drie punten mee naar huis te nemen. De staat van het kleine hoofdveld liet namelijk flink te wensen over en de verlichting was ronduit slecht. Ingrediënten die AZC in het verleden weleens van de wijs kon brengen. Deze avond bleek niets minder waar.

Vroege goals helpen AZC in zadel

AZC begon namelijk net als tegen KCVO enorm gretig en geconcentreerd aan de wedstrijd. De blauw-witten zaten er bovenop en gaf de thuisploeg geen moment om op adem te komen. En twee snelle doelpunten hielpen de Zutphenaren in het zadel. Na tien minuten zorgde Lars van Roon voor de openingstreffer. De captain haalde vanaf een meter of twintig verwoestend uit: 0-1. Vijf minuten later was het opnieuw raak toen Mika Dekker het eindstation was van een vloeiend lopende aanval: 0-2.

Onrustige fase

Na de openingsfase kwam Turkse kracht beter in de wedstrijd. En AZC verviel in de fout om met het tempo van de Deventer ploeg mee te gaan. Hierdoor werd het spel te gehaast en onrustig. AZC kreeg bovendien een tegenvaller te verwerken. Jarne Dekker moest met lichte klachten het strijdtoneel verlaten. Keeper Nardo van den Broek moest in deze fase een keer handelend optreden door een bal net onder de lat weg te plukken.

Wedstrijd voor rust beslist

Na een half uur spelen hervond AZC de rust en beloonde zichzelf met nog twee goals. Eerst was het Ronahi Aksan die de 0-3 kon binnen knikken na een perfecte voorzet van Stijn Hagemans. Vervolgens was het Lars die uit een hoekschop van Mika voor de 0-4 zorgde. Daarmee leek de wedstrijd al voor rust beslist.

Uitvoetballen

In het tweede bedrijf was het voor AZC de zaak om de wedstrijd rustig uit te spelen en vooral heel te blijven. Trainer Polman kon spelers rust geven met het oog op de clash met Robur. Hierdoor was de wedstrijd minder aantrekkelijk dan voor de thee. Lars maakte ondertussen uit een strafschop zijn derde van de avond nadat Ronahi door de keeper was gevloerd: 0-5. Turkse Kracht deed nog wat terug met misschien wel de mooiste goal van de avond. Een schot van ruime afstand verscheen op schitterende wijze achter de verbouwereerde Nardo: 1-5

Slotakkoord

Het slotakkoord was echter voor AZC. Ronahi zette met een bekeken bal Jacco Verstraten vrij voor de keeper. Met een droge schuiver maakte Jacco zijn eerste goal in Zutphense dienst: 1-6. Niet veel later floot de scheidsrechter voor het eindsignaal en was de buit binnen.

Topper

Aanstaande zondag staat de wedstrijd tegen koploper Robur et Velocitas op het programma. De titelfavoriet koestert een voorsprong van één punt op AZC. Bovendien heeft de ploeg uit Apeldoorn een wedstrijd minder gespeeld. AZC moet winnen om echt aan te haken in de titelstrijd. De topper in 3D begint zondag om 14:00 uur.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek; Raymon Steinvoort, Quentin Joseph, Lars van Roon (Niek Ruumpol), Mark ter Horst (Saul Campbell), Felix Mulder; Jarne Dekker (Jacco Verstraten), Sven Calot, Stijn Hagemans (Önur Köse); Ronahi Aksan en Mika Dekker.