Oppermachtig AZC 1 boekt vierde zege

AZC 1 heeft de vierde overwinning op rij geboekt. In een eenzijdige wedstijd werd Diepenveen verslagen met 3-0.

Voor de wedstrijd werd doelman Nardo van den Broek gehuldigd voor zijn 250e wedstrijd in het eerste elftal. Die mijlpaal bereikte hij enkele weken geleden al, maar bij de vorige thuiswedstrijd werden de leden herdacht die ons in de afgelopen periode zijn ontvallen. Terecht oordeelde het bestuur dat het niet gepast was om tegelijkertijd een speler feestelijk te huldigen. Daarom werd Nardo nu pas door voorzitter Patrick Govaers toegesproken en ontving hij onder applaus van het aanwezige publiek de bloemen.

Daarna kwam de wedstrijd uiterst moeizaam op gang. Voor een deel was het slechte veld daar debet aan. Vanaf de tribune lijkt het hoofdveld een mooie vlakke grasmat, maar het is erg hobbelig en eigenlijk was ook het gras wat te lang. De spelers grossierden in foute passes. De ene na de andere bal vloog op het oog onnodig over de zijlijn of belandde in de voeten van de tegenstander.

Het eerste kansje was na 13 mintuten voor Diepenveen met een kopbal. Vijf minuten later kregen de gasten een nog betere kans, toen een van hun spelers alleen op Nardo af leek te mogen gaan. Maar Quinten bracht redding met een goede tackle op de bal.

Na een klein half uur kwam AZC beter in het spel. En vanaf dat moment was het ook de dominante ploeg, die zich de ene na de andere kans creëerde. Het eerste schot van Niek zeilde nog rakelings over. Kort daarop ging een bal van Raymond voorlangs. Enkele minuten later was het wel raak. Felix passeerde op links twee man en bediende vanaf de achterlijn de inkomende Niek, die de bal hard tegen de touwen joeg. Even later kreeg Niek een uitgelezen kans om de score te verdubbelen. Eerst schoot hij een vrije trap in de muur. Volgens de scheidsrechter kwam de bal daarbij op de arm van een tegenstander en dus gaf hij een penalty. Niek nam deze zelf maar zag zijn schot gekeerd worden door de keeper. Er zouden nog vele reddingen volgen van de uitblinker aan Diepenveense kant. Voor rust kreeg AZC nog een paar kansen via Ronahi, die tevergeefs een nieuwe penalty wegens hands claimde, en een kopbal van Luc, die over ging. Zo brak de rust aan met ‘slechts’ 1-0.

Na rust kwam AZC sterk uit de kleedkamer. De ploeg ging door met het creëren van kansen en de tegenstander werd eigenlijk volledig overrompeld. Het regende kansen, de ene nog mooier dan de andere. Vooral Niek had de wedstrijd al in het eerste kwartier na rust kunnen beslissen. Eerst werd hij uit een vrije trap in de diepte aangespeeld, maar door een verkeerde aanname kon hij niet alleen op de keeper af gaan. Zijn volgende kans belandde op de paal daarna schoot hij nog een keer uit kansrijke positie in het zijnet. Ook Ronahi en Felix  misten allebei meerdere grote kansen. Een bal van Luc van de lijn gehaald, waarna Jacco over schoot.
Diepenveen leek volslagen kansloos, maar zo lang het 1-0 blijft, is er natuurlijk altijd hoop. In de 65e minuut werd AZC dan ook gewaarschuwd met een schot dat net over het doel van Nardo ging. Het was vooral Niek die zich deze waarschuwing ter harte nam. Opnieuw werd hij gelanceerd in de diepte en nu schoot hij de bevrijdende 2-0 wel binnen. Kort daarna was de wedstrijd helemaal beslist toen Niek uit een voorzet van Felix de 3-0 scoorde. Uiteraard werd Niek met zijn hattrick uitgeroepen tot man of the match.

De 3-0 was voor trainer Tom Polman aanleiding om uitgebreid te gaan wisselen. Alle vijf spelers op de bank kregen speeltijd. De royale bank was een belangrijk verschil met Diepenveen. AZC miste maar liefst vier basisspelers,  maar kon door de grote selectie toch een sterk team opstellen. De tegenstander had ook veel geblesseerden, maar veel minder mogelijkheden om dat op te vangen. Op de bank zaten maar twee fitte wisselspelers. Ook met al die wissels kwam AZC nog tot enkele goede mogelijkheden om de score verder op te voeren. Maar het bleef bij 3-0.

Door deze vierde zege op rij handhaaft AZC zich aan kop van de ranglijst met het maximale aantal punten. In de komende weken zal veel duidelijk worden over waar de ploeg van Tom Polman dit seizoen staat en of we mee kunnen strijden om het kampioenschap. Volgende week speelt het eerste uit bij Colmschate en daarna volgen thuiswedstrijden tegen Warnsveldse Boys en medekoploper WWNA en de uitwedstrijd bij Overwetering.

Opstelling AZC: Nardo, Raymond (Ozgür), Quinten, Marc, Sven, Onur, Jacco (Siem), Ronahi (Youri), Felix, Niek (Necati), Luc (Mika).

Eric Weustink