Sterk AZC wint topper bij VDZ

Met een uitstekende eerste helft heeft AZC  zondag de basis gelegd voor een overtuigende 1-4 overwinning bij VDZ.

De wedstrijd op het zonovergoten sportpark in Arnhem-Noord was met enige spanning tegemoet gezien. VDZ was immers de nummer drie van de ranglijst en de geluiden vooraf waren dat het een goed voetballende ploeg is. AZC had het echter alleen in de beginfase even moeilijk. De gastheren zetten gelijk hoog druk en dwongen daarmee al in de eerste minuut een slordige fout af van de AZC-defensie. Dat resulteerde in een reuzenkans, maar die ging gelukkig naast. De tweede kans was ook voor VDZ, maar werd eveneens vergeven.

Controle over de wedstrijd
Na een kleine tien minuten begon de ploeg van Tom Polman en de eveneens scherp coachende assistent-trainer Frank Buurmeijer te voetballen. Met prima positiespel, waarbij de spelers elkaar makkelijk wisten te vinden, kreeg AZC controle over de wedstrijd. Voor de meegereisde supporters was het vanaf dat moment genieten. AZC speelde misschien wel de beste helft van deze competitie. Het middenveld met Stijn Hagemans, Siem Landman, Lucas Knip en Jacco Verstraten nam het heft stevig in handen. Het eerste gevaarlijke wapenfeit was een actie van Felix Mulder, die pas in het strafschopgebied kon worden gestuit, al dan niet reglementair. Scheidsrechter Leushuis uit Goor zag hier geen strafschop in. Vijf minuten later viel evenwel het eerste van vier fraaie AZC-doelpunten. Stijn mocht op rechts een corner nemen. Die werd afgeslagen en de bal belandde bij Siem die als laatste man stond geposteerd. Hij bediende met een strakke pass Stijn, die nog in de buurt van de cornervlag stond. Stijn wist met een bekeken passje Felix te vinden, die vrij voor het doel opdook en de 0-1 binnenschoot.

Geweldige crosspass
Na een half uur verdubbelde AZC de marge. Opnieuw was het Stijn die ditmaal Luc Wassink in de dekking in het strafschopgebied aanspeelde. Luc draaide zich knap vrij en schoot de bal beheerst laag in de hoek. AZC had op dat moment de wedstrijd volledig onder controle en kwam kort voor rust zelfs op 0-3. Met een geweldige crosspass – hard en strak – bezorgde Stijn de bal bij Felix op de linkervleugel. Onze topscorer zocht zijn tegenstander op, speelde hem uit en schoot met zijn tweede treffer AZC naar een comfortabele voorsprong. Het was gelijk zijn laatste actie. Felix werd in de rust voorzichtigheidshalve gewisseld. Jamiro Steenbergen nam zijn plaats in.

Hoogtepunt van de wedstrijd
Na de rust was er een ander spelbeeld. VDZ kwam energiek uit de kleedkamer en zette binnen twee minuten de 1-3 op het scorebord. Vanuit AZC-oogpunt een knullig doelpunt dat bij de tweede paal werd binnengegleden. Het vlagsignaal voor buitenspel werd door de scheidsrechter genegeerd. Direct hierna viel Raymond Steinvoort geblesseerd uit. Zijn vervanger was Quentin Joseph. De thuisploeg leek weer te geloven in een resultaat en gooide veel energie in de strijd. Dat leidde niet echt tot grote kansen, maar toch bestond bij de AZC-aanhang enige vrees dat de 2-3 zou kunnen vallen, waarmee de wedstrijd misschien nog zou kantelen. Die onzekerheid duurde echter maar tot de 65e minuut, met het hoogtepunt van de wedstrijd. Stijn veroverde sterk de bal op het middenveld en speelde Siem aan die zich met eveneens een knappe actie vrij speelde. Vervolgens schoot hij de bal van ruim twintig meter onhoudbaar in de kruising: 1-4. Met deze treffer haalde hij de angel uit de wedstrijd. De zege kwam daarna geen moment meer in gevaar. Tom Polman, die bekend maakte dat hij aan zijn laatste seizoen als trainer van AZC bezig is – hij wordt trainer bij De Bataven – bracht Ronahi Aksan nog in het veld en even later ook nog jeugdspeler Thomas Megens. Die kreeg nog een fraaie kans met een kopbal uit een vrije trap. Maar deze miste net nauwkeurigheid.

Comfortabel aan kop
En zo gingen de drie punten mee naar Zutphen, na een sterk optreden van AZC. Omdat nummer 2 Robur et Velocitas verloor, gaat AZC nu comfortabel aan kop. Het vertoonde spel geeft bovendien vertrouwen voor het restant van de competitie, zeker als ook nog een aantal spelers terugkeert van blessures. Volgende week speelt AZC om 14.00 uur thuis de derby tegen Warnsveldse Boys.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Raymond Steinvoort (Quentin Joseph), Lars van Roon, Mark ter Horst (Ronahi Aksan), Sven Calot, Jacco Verstraten, Siem Landman (Thomas Megens), Lucas Knip, Stijn Hagemans, Luc Wassink, Felix Mulder (Jamiro Steenbergen).