VOLWASSEN AZC HOUDT HOOFD KOEL IN APELDOORNSE KOOKPOT

In de 3e klasse D werd al wekenlang uitgekeken naar deze wedstrijd, de topper tussen de twee beste ploegen: AZC en Robur et Velocitas. De ingrediënten voor een geweldig spektakel waren volop aanwezig: een supportersbus van AZC binnen 15 minuten uitverkocht, een prachtig filmpje op de site van de Apeldoorners. Allemaal bedoeld om er een sfeervolle happening van te maken. En sfeervol was het! Dat de wedstrijd in 0-0 eindigde werd als een overwinning gevierd bij AZC, maar de realiteit geeft aan dat er nog 2 wedstrijden zijn te gaan en dat het onderlinge verschil slechts 3 punten blijft.

Het was gelijk duidelijk dat er veel op het spel stond en de aanhangers van AZC en Robur maakten dit op bijzonder sfeervolle en sportieve wijze duidelijk. Bij opkomst werd er veel vuurwerk afgestoken en de rood-zwarte en de blauw-witte vuurpotten omlijstten de opkomst van de gladiatoren op een toch al heet sportpark in Apeldoorn. Deze sfeervolle steunbetuigingen aan beide ploegen werden op mooie wijze door de supportersgroepen gebracht.

Brilstand

De verwachting was dat Robur furieus zou starten vanwege de achterstand van 3 punten op AZC. In de eerste helft verliep dat eigenlijk iets anders, want AZC voetbalde erg goed mee en kreeg verreweg de beste kansen. Zo kopte Luc Wassink in vrije positie hard op het doel, maar een katachtige reflex van de Apeldoornse goalie zorgde voor de brilstand op het scorebord. Ook Lars van Roon had een doelpunt op zijn schoen, maar zijn hakje was net niet voldoende om de bal het doel in te laten gaan.

Veel supporters

Aan de andere kant bleef Robur verzorgd voetbal spelen, maar tot grote kansen leidde dit niet en zo gingen beide ploegen met een 0-0 stand naar de kleedkamers. Er zal ongetwijfeld veel zijn gedronken. De combinatie van warm weer, kunstgras en wedstrijdspanning zorgde voor dorstige kelen. Dit gold trouwens ook voor de supporters! Geweldig om te zien hoeveel Zutphense supporters op deze wedstrijd waren afgekomen en dat geeft natuurlijk altijd een boost aan de spelers.

Grote kans voor AZC

Na de rust veranderde het spelbeeld enigszins, omdat Robur eigenlijk niet veel aan een gelijkspel zou hebben. Robur bleef prima combineren en AZC zakte iets verder terug. In die fase werd het middenveld van AZC wellicht iets te makkelijk overspeelt, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat Robur geen echt grote kansen wist te creëren. In tegendeel, de grootste kans was voor AZC toen Luc Wassink op de keeper van Robur afstormde, maar ook nu kwam deze als winnaar uit deze tweestrijd. Een prachtige lob van Ronahi Aksan had beter lot verdiend dan het dak van het doel, zodat de slotfase inging met de brilstand op het scorebord.

Verdediging geeft geen krimp

In de slotfase van de wedstrijd probeerde Robur wanhopig de bakens te verzetten, maar de verdediging van AZC gaf geen krimp. Doelman Nardo van de Broek straalde weer ouderwets rust uit en pakte veel voorzetten uit de lucht. Quentin Joseph speelde weer heerlijk centraal achterin en vocht menig duel uit met de spits van Robur. Mooi om te zien dat Sven Calot en Jacco Verstraten zo belangrijk zijn voor de ploeg.

Op het tandvlees

Robur mocht dus aanvallen, deed dat ook, maar kwam niet tot hele grote kansen. Voorin loerde AZC op de counter met de snelheid van Mika Dekker en de individuele acties van Felix Mulder. Het was aan het einde van de wedstrijd te zien dat de spelers op hun tandvlees liepen en dan is het altijd lekker dat je het team nog een paar kwaliteitsinjecties kunt geven door verse wisselspelers in te brengen. Raymond Steinvoort, Ozgur Aksan, Siem Landman en Necati Taskoparan werden ingebracht en droegen hun steentje meer dan verdienstelijk bij aan dit mooie teamresultaat.

Zondag thuis tegen Albatross

Door deze puntendeling blijft de voorsprong van AZC op Robur et Velocitas drie punten met nog twee competitiewedstrijden voor de boeg. Op zondag 29 mei speelt AZC thuis tegen Albatross en weet dat het een overwinning nodig heeft in deze fase van de competitie. We verwachten weer heel veel supporters van AZC die de ploeg verbaal zullen ondersteunen.

Opstelling AZC: Nardo van den Broek, Lars van Roon, Qeuntin Joseph, Sven Calot, Mark ter Horst (Raymond Steinvoort), Jarne Dekker (Jacco Verstraten), Felix Mulder, Ronahi Aksan, Mika Dekker (Siem Landman), Stijn Hagemans (Özgür Aksan) en Luc Wassink (Neçati Taskoparan).